top of page
חיפוש

אורד צארלס וינגייט


חלקנו מכירים את המחלף בכביש החוף מהדיווחים ברדיו, חלקנו את מכון הספורט השוכן לידו, אבל לפני אלה היה קצין בריטי מוכשר- אורד צ'ארלס וינגייט. נתחיל מהסוף, וינגייט נהרג במלחמת העולם השנייה בתאונת מטוס בעיצומם של מבצעים בהובלתו בגזרה הפאסיפית נגד יפאן, ועל כן העתיד המזהיר שניבאו לו בצבא הבריטי לא הגיע לכדי מימוש מירבי.

אז למה כולנו מכירים את שמו? וינגייט היה ידוע בתור פורץ דרך, אדם החושב מחוץ לקופסא באופן תמידי. כך קרה שבשנות השלושים, בימי המנדט הבריטי, הכשיר והוביל כוחות עבריים בלוחמת לילה זעירה- דבר שהיה חדשני ולא שגרתי באותם הימים- ועל כן כונה על ידי דור המייסדים של מדינתנו- "הידיד". אבל זה לא נגמר שם, הצלחתו בארץ ולאחר מכן גם באפריקה על ידי אותה טכניקת קרב של לוחמת גרילה זעירה יצרה לו שם של מפקד נועז. לפני צאתו לועידת קוויבק פוגש צ'רצ'יל את וינגייט: "לקחתי איתי גם בריגדיר צעיר בשם וינגייט...שהצטיין עד מאד בלוחמת הג'ונגל בבורמה. שמעתי רבות על כל זה, וידעתי גם שהציונים ביקשו לעשותו מפקד ראשי לעתיד לבוא לכל צבא ישראלי העשוי לקום".

וינגייט פיתח את יכולות צבאות בעלות הברית להתמודדות עם הצבא היפאני על ידי כוח קטן המתקדם בעורף האויב דרך ג'ונגלים ותוואי קרקע קשה. בהובלתו מצליח הכוח "לעקוץ" את האויב במקומות לא שגרתיים ולחבל בתשתיות הובלה הכרחיות- ובכך לקרקע את האויב הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינת כוחות צבא המקורקעים למשימות בפנים הארץ ולא רק בחזית. צ'רצ'יל, שהיה בעצמו אדם שהקופסא היא ממנו והלאה, מבין ומתרשם מאד מהחדשנות והנועזות של וינגייט ונותן לאחרון קרקע פוריה, חופש פעולה רב, ואף מעלה אותו בדרגה. לאחר אחד המבצעים הנועזים בהם כוחותיו של וינגייט מקבלים בעומק הג'ונגל אספקות ממשלוחים אויריים של חיל האוויר האמריקאי, רושם צ'רצ'יל מכתב לנשיא האמריקאי רוזוולט ובו הוא מעדכן אותו בפרטי המבצע ותוצאותיו, הנשיא האמריקני בתשובתו כותב בפשטות- "אני נפעם".

נזקק שתי תובנות ניהוליות מסיפורו מעורר ההשראה של וינגייט- "הידיד":

1. אין לכם חדשנות בארגון? יש צורך ליצור חדשנות, חדשנות צריכה להיות בדי.אן.אי של חברה וארגון. גם אם ההווה מזהיר ומוצלח, הארגון חייב לתור אחר חדשנות בצורה עקבית וסיסטמטית. וינגייט בחדשנותו פרץ יכולות חדשות לצבאות בעלות הברית.

2. יש לכם חדשנות בארגון ועובדים שחושבים "מחוץ לקופסא"? יש לעודד אותם ואת פועלם בארגון- מנהלים ומנהיגים צריכים לתת קרקע פוריה ודחיפה של חדשנות בארגונם. היום אנו מכירים כל מיני "האקתונים" וכדו', עידוד החדשנות על ידי יצירת מרחב ייעודי לקיומה, כפי שעשה צ'רצ'יל עם וינגייט, יפרוץ מוסכמות וביצועים בארגון.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

ויש גם ספר!

bottom of page