top of page
חיפוש

אל"מ ג'ורג' טיילור


בשעה 08:15 בבוקרו של ה-6.6.1944 עשה אל"מ ג'ורג' טיילור את צעדיו הראשונים על חוף "אומהה" בנורמנדי. חלקכם מכירים את החוף הזה מהסרט "להציל את טוראי ראיין", מתוך חמישה חופי נחיתה בנורמנדי, היה זה החוף העקוב מדם, לכן יש שכינו אותו לאחר זמן "Bloody Omaha". לא היתה זו הפעם הראשונה שטיילור הוביל לוחמים בפלישה אמפיבית, הוא עשה זאת גם באפריקה ובסיציליה וידע היטב מה עלול לחכות לו. אסדות הנחיתה הורידו את הלוחמים במים בגובה המתניים במקרה הטוב, ובמים עמוקים במקרה הרע, משם היה עליהם לעבור בשטח המסוכן ביותר לכל פולש אמפיבי- לאורך החוף בין המים לבין עמדות האויב. עוד בשלב ההכנות לפלישה טבע לעצמו טיילור סלוגן לגבי לוחמים אשר "יתקעו בשטח הזה" וינהלו שם קרב מאחורי מחסות. טיילור נהג לומר שבשטח הזה "יישארו רק שני סוגים של לוחמים- המתים, ואלה ההולכים למות". כאשר טיילור מגיע לחוף הוא רואה מראות קשים, וסיטואציה מורכבת. הלוחמים הראשונים הגיעו לפני כשעתיים, מאות הרוגים ומאות פצועים כבר שכבו על החוף, הסמח"ט של טיילור נהרג עוד לפני שהספיק לצאת מהמים, ובלבול מוחלט שרר בקרב הלוחמים. מה מחליט טיילור לעשות תחילה? טיילור מחליט לעשות סדר. הדבר החשוב היחידי, ידע, היה להתחיל להזיז את אנשיו ולצאת מהחוף. טיילור מתחיל לעבור תחת אש בין כל הלוחמים השוכבים באותו שטח מסוכן בכדי לגרום להם לנוע לפנים הארץ ולא להיות במטווח האש הגרמנית. טיילור מתחיל לרוץ, לסמן, לפקוד, לצעוק- לעשות סדר, כאשר כל העת הוא צועק לעבר חייליו את הסלוגן שלו: "ישנם רק שני סוגי אנשים על החוף הזה, אלו שמתו ואלו שהולכים למות. לעזאזל, בואו נסתלק מפה!". אין דרך לומר כמה אנשים ראו או שמעו את טיילור וכתוצאה מכך התקדמו לעבר היבשת, אבל המספר היה משמעותי, קרוב לוודאי מאות. סרן תומס מרנדינו, מ"פ בפלוגה ב', שמע את טיילור וזכר כי "אנשים זינקו קדימה". החובש אלברט ספונהיימר שמע את טיילור בעודו רוכן מעל פצוע ומנסה להציל את חייו, "הרמתי את מבטי ראיתי את הקצין (טיילור) וחזרתי לטפל בפצוע, זה היה רגע מרשים". במקום אחר על החוף שמע טר"ש ארל צ'ליס את טיילור קורא לקבוצת אנשים שרותקו לקרקע להסתלק מהחוף. "ואז נראה שכולם קמים, והכל היה בסדר". על פעולתו זו קיבל טיילור את "צלב השירות המצטיין", כאשר במסמך שצורף למדליה נכתב: "הוא איתר קצינים ואסף עבורם קבוצות חיילים כדי שיוכלו לעמוד בראשם. הוא ליקט, הנהיג ודחף אנשים לפעולה. בשקט ובקור רוח הקצה משימות לקבוצות החדשות שאירגן. הוא הפך המון מבולבל לכוח לחימה מאורגן. הוא טיהר יציאה מהחוף והניע אנשים דרכה".


נזקק שתי תובנות עיקריות מניהולו של אל"מ ג'ורג' טיילור:

1. הפקת לקחים- כאשר מסתיים פרוייקט בהצלחה, ברבים מהארגונים לא נוטים לזקק לקחים לשימור או לשיפור- הרי הצלחנו, הלא כן? אז זהו שלא, הפקת הלקחים הינה שלב מסכם בתהליך, שערכו לא יסולא בפז- מנהלים, אל תקלו ראש!. טיילור לא נולד מוכן לסיטואציה המורכבת, טיילור הפיק לקחים מהפלישה לאפריקה ולסיציליה, ולכן ידע לזקק היכן נמצא עקב אכילס בפלישה. מבחינתו של טיילור הפלישות לאפריקה ולסיציליה הסתיימו בהצלחה גורפת- ועדיין עצם הפקת הלקחים עוזרת לו להתנהל בצורה אפקטיבית בקרב בנורמנדי אשר לא התקדם על פי המתוכנן.

2. סדר וארגון- בכל סיטואציה משברית נסו קודם לעשות סדר, לעשות זום אאוט, להבין מי נגד מי, כמה למה וכו'. לא לשלוף פתרונות מהמותן לפני שהבנתם את הסיטואציה ועשיתם סדר, אל תתנו לבליל של נתונים ודעות לבלבל אותכם. טיילור רואה את הבלאגן, ומסרב לקחת בו חלק (כמו במקרים אחרים בקרב זה...), במקום זאת הוא מתחיל לסדר את הכוח ומארגן אותו לפעולת המשך אפקטיבית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ויש גם ספר!

bottom of page